Bij Range Rover-modellen en bepaalde Land Rover- en Jaguar-modellen vanaf 2009 met de 5.0L V8 Supercharged-motor kunnen problemen ontstaan met de supercharger. Het is essentieel om snel in te grijpen bij een defect, omdat de roterende delen van de supercharger elkaar kunnen raken en ernstige motorschade kunnen veroorzaken. Een defecte supercharger vermindert het motorvermogen en heeft een aanzienlijke impact op het rijcomfort.
Een veelvoorkomend probleem bij deze superchargers is een defect in de neus van de supercharger. Deze neus bevat een dempingsmechanisme dat de werking van de supercharger soepel laat verlopen. Wanneer deze demping niet goed functioneert, kan er een ratelend geluid ontstaan onder de motorkap. Een snelle reparatie van de supercharger-neus kan vaak voorkomen dat een volledige revisie nodig is, wat kosten kan besparen. Terwijl een neusreparatie gemiddeld €1000 kost, kan een volledige revisie oplopen tot boven de €3000. Hoort u een ratelend geluid onder de motorkap? Neem dan direct contact op voor een diagnose en advies.
Een ratelend geluid kan ook wijzen op andere problemen, zoals kettingproblemen. Raadpleeg onze
kettingreparatie-pagina
voor meer.