Defecte Supercharger

Range Rover Modellen (2009 - Heden)

Bij Range Rover-modellen en bepaalde Land Rover- en Jaguar-modellen vanaf 2009 met de 5.0L V8 Supercharged-motor kunnen problemen ontstaan met de supercharger. Het is essentieel om snel in te grijpen bij een defect, omdat de roterende delen van de supercharger elkaar kunnen raken en ernstige motorschade kunnen veroorzaken. Een defecte supercharger vermindert het motorvermogen en heeft een aanzienlijke impact op het rijcomfort.
Een veelvoorkomend probleem bij deze superchargers is een defect in de neus van de supercharger. Deze neus bevat een dempingsmechanisme dat de werking van de supercharger soepel laat verlopen. Wanneer deze demping niet goed functioneert, kan er een ratelend geluid ontstaan onder de motorkap. Een snelle reparatie van de supercharger-neus kan vaak voorkomen dat een volledige revisie nodig is, wat kosten kan besparen. Terwijl een neusreparatie gemiddeld €1000 kost, kan een volledige revisie oplopen tot boven de €3000. Hoort u een ratelend geluid onder de motorkap? Neem dan direct contact op voor een diagnose en advies. Een ratelend geluid kan ook wijzen op andere problemen, zoals kettingproblemen. Raadpleeg onze kettingreparatie-pagina voor meer.


Symptomen en Mogelijke Oorzaken van Supercharger Problemen

Enkele veelvoorkomende symptomen en oorzaken van superchargerproblemen bij deze modellen zijn:
  1. Ratelend geluid onder de motorkap Dit kan wijzen op slijtage in de neus van de supercharger.
  2. Vermogensverlies De motor levert minder vermogen, wat het rijcomfort en de prestaties vermindert.
  3. Problemen met de elektrische waterpomp Deze pomp koelt de supercharger. Bij uitval of slijtage kan de motor zich inhouden door onvoldoende koeling, wat kan leiden tot verdere motorschade.

Foutcodes voor Supercharger Problemen

De volgende foutcodes kunnen optreden bij problemen met de supercharger of de elektrische waterpomp:
  • P0033-00 - Regelcircuit omloopklep "A" turbocharger/supercharger / open
  • P0034-00 - Regelcircuit omloopklep "A" turbocharger/supercharger laag
  • P0039-00 - Regelcircuit omloopklep "A" turbocharger/supercharger - bereik/werking
  • P003A-21 - Vuldrukregeling A turbocharger/supercharger - signaalamplitude < minimum
  • P003A-22 - Vuldrukregeling A turbocharger/supercharger - signaalamplitude > maximum
  • P012A-23 - Circuit van inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaal vast op laag
  • P012B-21 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaalamplitude < minimum
  • P012B-22 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaalamplitude > maximum
  • P012B-23 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaal vast op laag
  • P012B-24 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaal vast op hoog
  • P012B-29 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - ongeldig signaal
  • P012B-84 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaal beneden toelaatbaar bereik
  • P012B-85 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger - signaal boven toelaatbaar bereik
  • P012C-00 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger laag
  • P012D-00 - Circuit inlaatdruksensor turbocharger/supercharger hoog
  • P0234-00 - Overmatige turbodruk in turbocharger/supercharger A
  • P0236-21 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - signaalamplitude < minimum
  • P0236-22 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - signaalamplitude > maximum
  • P0236-23 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - signaal vast op laag
  • P0236-24 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - signaal vast op hoog
  • P0236-29 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - ongeldig signaal
  • P0236-84 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - signaal beneden toelaatbaar bereik
  • P0236-85 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger - signaal boven toelaatbaar bereik
  • P0237-00 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger laag
  • P0238-00 - Circuit vuldruksensor A turbocharger/supercharger hoog
  • P0299-00 - Onvoldoende turbodruk in turbocharger/supercharger A
  • P132B-36 - Werking vuldrukregeling A turbocharger/supercharger - signaalfrequentie te laag
  • P132B-77 - Werking vuldrukregeling A turbocharger/supercharger - stand niet bereikbaar
  • P2564-00 - Circuit standsensor A vuldrukregeling van turbocharger laag
  • P2565-00 - Circuit standsensor A vuldrukregeling van turbocharger hoog
  • P023A-13 - Regelcircuit koelvloeistofpomp inlaatluchtkoeler / open
  • P2601-00 - Regelcircuit koelvloeistofpomp "A" / vast op uit

Betrokken Modellen

De volgende modellen kunnen problemen ervaren met de 5.0L V8 supercharger:
  • Range Rover (2009-2013) – L322
  • Range Rover Sport (2009-2013) – L320
  • Range Rover (2012-2022) – L405
  • Range Rover Sport (2013-2022) – L494
  • Range Rover Sport SVR (2013-2022) – L494
  • Range Rover Velar SVR (2019-2022) – L560
  • Land Rover (NEW) Defender (2021-2023) – L663
  • Jaguar XK (2009-2015)
  • Jaguar XJ (2009-2021)
  • Jaguar XF (2008-2015)
  • Jaguar F-Type (2013-2023)
  • Jaguar F-Pace (2015-2023)

Relevante Onderdelen

Voor supercharger reparaties zijn de volgende onderdelen relevant:
  • LR103233
  • LR011341
  • LR088998
  • LR036194
  • LR061137
  • LR065512
  • LR082688
  • LR100572
  • LR088564
  • LR058080
  • LR088513
  • LR058083
  • JPLA6F066AB


Oplossing voor Supercharger Problemen

Bij een defect in de neus van de supercharger is meestal een neusreparatie voldoende, wat minder kostbaar is dan een volledige revisie. Indien de supercharger volledig defect is, kunnen wij een gereviseerde supercharger installeren, wat voordeliger is dan een nieuwe. VanLeuken Automotive heeft standaard gereviseerde superchargers op voorraad, zodat we snel kunnen schakelen en onze klanten een kostenbesparende optie kunnen bieden.
Heeft u vragen over uw supercharger of hoort u een ratelend geluid onder de motorkap? Neem contact op met onze werkplaats voor meer informatie of om een afspraak te maken voor inspectie en onderhoud.