Versleten distributieketting van de 5.0 V8 Range Rover en Jaguar motoren.
Bij de generatie 5.0L motoren van Jaguar en Land Rover zijn veel problemen met de distributie. Zowel het rekken van de ketting, het verslechteren van de spanners en de nokkenasverstellers kan aanzienlijke problemen veroorzaken voor de motorloop met permanente motorschade tot gevolg. Als het probleem niet snel genoeg wordt aangepakt, kunnen de kosten oplopen tot een viervoud van de kosten bij een snelle reactie.
De kettingen van deze motoren kunnen al problemen geven 5 jaar na productiedatum. Het probleem van de opgerekte kettingen kun je vaak al horen bij een koude start of bij verhoogd stationair toerental (vanaf 2500 rpm). In de eerste jaren dat deze motoren geleverd werden is nog het oude type gemonteerd waarvan later de spanners en spanrails werden gemodificeerd. De latere generatie geeft minder problemen maar helaas komt het kettingprobleem hierbij ook vaak voor. Een van de voornaamste oorzaken is het te lange olie interval en te dunne (origineel) voorgeschreven olie. Zo goed als ieder Land Rover of Jaguar model geleverd met de AJ133; 508pn of 508ps motor krijgt te maken met opgerekte kettingen of defecte nokkenasverstellers.
Simpel gezegd, bij Jaguar en Land Rover vanaf 2009 alle benzine V8 motoren precies dit type motor. Deze motor wordt de AJ133 genoemd, hiervan is de 508pn de atmosferische variant en de 508ps de geblazen variant met een supercharger. Deze Superchargers gaan ook nog wel eens stuk, lees hierover meer in deze post waar we ook vertellen over een voordelige oplossing hiervan.
Doordat de kettingen van deze motoren rekken, wordt deze te lang. Er is bij beide kettingen een spanner gemonteerd die met oliedruk ervoor zorgt dat de kettingen altijd strakgespannen blijft. Naarmate de ketting rekt, en dus langer wordt, kan de spanner onvoldoende spanning op de ketting houden omdat deze te ver uit moet spannen voor zijn kunnen. Het gevolg hiervan is dat de ketting niet meer strak staat en het eerste symptoom is dat je deze zal gaan horen klapperen. Indien er een klapperend, slepend, ratelend geluid onder de motorkap vandaan komt, zal het niet lang meer duren voordat dit serieuze problemen gaat geven. Als te lang wordt gewacht met de reparatie hiervan, kan het gevolg zijn dat de ketting verspringt of zelfs breekt. Als dat gebeurt, kan de motor zoveel schade oplopen dat de enige oplossing een volledige motorrevisie zal zijn of dat er zelfs een nieuwe motor gekocht moet worden. Hoort u de ketting klapperen, ratelen of slepen, zet dan direct de motor af en maakt een afspraak voor het vervangen van de kettingen. Bij vertoningen van dit defect wordt het sterk afgeraden om nog met de auto te rijden en laat deze afslepen naar de garage die deze reparatie voor u mag uitvoeren.
Mogelijk symptomen van een defect van de kettingenDe oplossing van dit probleem is het vervangen van de distributiekettingen inclusief spanners, spanrails, geleiders, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie. Let hierbij alstublieft op. Er zijn aanbieders actief met scherpe prijzen die de nokkenasverstellers niet mee vervangen. Dit is ca. €1200 goedkoper om uit te laten voeren maar met alle risico’s van dien. De nokkenasverstellers zijn namelijk ook een zwak punt en mogen, wil je de reparatie succesvol afronden, niet achterwege blijven. Het risico van het niet mee vervangen van de nokkenasverstellers is dat de volledige reparatie weer opnieuw uitgevoerd moet worden als deze binnen de kortste keren een probleem gaan geven.
Wij bieden de bovengenoemde reparatie aan voor een pakket prijs waarbij de volledige timing en dus de kettingen, spanners, spanstukken, spanrails, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie vernieuwd worden.
Reparatiekosten: €4.950,- inclusief BTW.
Boek nu een kettingreparatie via onze website en ontvang een gratis 50-punten voertuig check en advisering t.w.v. €125,-.
U krijgt bij ons standaard 1 jaar garantie op deze reparatie.
VoordelenDe 5.0 L motoren van Land Rover en Jaguar zijn gevoelig op de kettingen. Door slechte smering rekken deze kettingen al op bij een veel te lage kilometerstand en kunnen gaan klapperen. Doordat er te veel rek op komt en de spanner de ketting onvoldoende kan opspannen, loop u het risico dat deze te veel te verduren krijgt en kan breken. Wanneer de ketting breekt, kun je de motor afschrijven. Voor een lange levensduur van de motor is het dus altijd aan de orde de distributie in perfect conditie te houden.