Ketting reparatie

Versleten distributieketting van de 4.4 V8 Range Rover motoren (generatie BMW M62, de M62TUB44 motoren).

Bij de generatie 4.4L motoren zijn vaak problemen met de distributie. Deze motoren zijn enkel geleverd in de Land Rover Range Rover III (L322) van het bouwjaar 2002 tot en met 2005. Zowel het rekken van de ketting, het verslechteren van de spanners en de nokkenasverstellers kan aanzienlijke problemen veroorzaken voor de motorloop met permanente motorschade tot gevolg. Als het probleem niet snel genoeg wordt aangepakt, kunnen de kosten oplopen tot een viervoud van de kosten bij een snelle reactie.

De kettingen van deze motoren geven vaak problemen na het bereiken van een kilometerstand van ca. 200.000. Het komt ook voor dat de kettingproblemen eerder dan deze kilometerstand voorkomen, de oorzaak is dan vaak korte ritjes of slecht onderhoud. Het probleem van de opgerekte kettingen is vaak al te horen bij een koude start. Je hoort dan een flinke ratel op het moment van starten.

Dit type motoren komen voor in de volgende modellen

  • Range Rover 2002-2005 (L322)
  • BMW X5 2000-2004 (E53)
  • BMW 5-serie 1995-2003 (E39)
  • BMW 7-serie 1999-2004 (E38)

M62 B44 (non vanos, enkel in oudere BMW-modellen geleverd)
M62 TUB44 (met vanos, enkel dit type is in de Range Rover geleverd en latere BMW-modellen).

Doordat de grote ketting van deze motoren rekt, wordt deze te lang. Er is bij deze ketting één spanner gemonteerd die met oliedruk ervoor zorgt dat de ketting altijd strakgespannen blijft. Naarmate de ketting rekt, en dus langer wordt, kan de spanner onvoldoende spanning op de ketting houden omdat deze te ver uit moet spannen voor zijn kunnen. Het gevolg hiervan is dat de ketting niet meer strak staat en het eerste symptoom is dat je deze zal gaan horen klapperen. Indien er een klapperend, slepend, ratelend geluid onder de motorkap vandaan komt, zal het niet lang meer duren voordat dit serieuze problemen gaat geven. Als te lang wordt gewacht met de reparatie hiervan, kan het gevolg zijn dat de ketting verspringt of zelfs breekt. Als dat gebeurt, kan de motor zoveel schade oplopen dat de enige oplossing een volledige motorrevisie zal zijn of dat er zelfs een nieuwe motor gekocht moet worden. Hoort u de ketting klapperen, ratelen of slepen, zet dan direct de motor af en maakt een afspraak voor het vervangen van de kettingen. Bij vertoningen van dit defect wordt het sterk afgeraden om nog met de auto te rijden en laat deze afslepen naar de garage die deze reparatie voor u mag uitvoeren.

Mogelijk symptomen van een defect van de kettingen
  • Slepend geluid uit de motor
  • Ratelend geluid uit de motor
  • Klapperend geluid uit de motor
  • Branden van het motormanagement lampje (diverse foutcodes zijn aan de kettingen te relateren)
  • Vermogensverlies van de motor
  • Schokkend of onregelmatig lopen van de motor

De oplossing van dit probleem is het vervangen van de distributiekettingen inclusief spanners, spanrails, geleiders, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie. Let hierbij alstublieft op. Er zijn aanbieders actief met scherpe prijzen die de nokkenasverstellers niet mee vervangen. Dit is ca. €1100 goedkoper om uit te laten voeren maar met alle risico’s van dien. De nokkenasverstellers zijn namelijk ook een zwak punt en mogen, wil je de reparatie succesvol afronden, niet achterwege blijven. Het risico van het niet mee vervangen van de nokkenasverstellers is dat de volledige reparatie weer opnieuw uitgevoerd moet worden als deze binnen de kortste keren een probleem gaan geven.

Wij bieden de bovengenoemde reparatie voor een pakket prijs waarbij de volledige timing en dus de kettingen, spanners, spanstukken, spanrails, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie vernieuwd worden.

Reparatiekosten: €3.500,- inclusief BTW.

Boek nu een kettingreparatie via onze website en ontvang een gratis 50-punten voertuig check en advisering t.w.v. €125,- cadeau.

U krijgt bij ons standaard 1 jaar garantie op deze reparatie.

Foutcodes waaruit kan blijken dat de ketting vervangen moet worden

(let op, laat u zich hierin altijd adviseren door een specialist)
  • P0011 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vervroegd of systeemprestatie - cilinderrij 1.: Laatste gebeurtenis-'minimum' signaal
  • P0012 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vertraagd - cilinderrij 1.: Laatste gebeurtenis-plausibiliteit
  • P0020 'A' nokkenaspositie; actuator; circuit - cilinderrij 2.: Laatste gebeurtenis-signaalstoring
  • P0021 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vervroegd of systeemprestatie - cilinderrij 2.: Laatste gebeurtenis-'minimum' signaal
  • P0022 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vertraagd - cilinderrij 2.: Laatste gebeurtenis-plausibiliteit